Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Co jsou to šachy?

Určitě se vám alespoň jednou stalo, že jste seděli v křesle, pili Coca-Colu, koukali do stropu a přemýšleli nad svým životem. Zkrátka a jednoduše jste se utápěli v nekonečné nudě. Stávají se vám tyto situace často? Žádný problém.

Hra jménem šachy vás zavede do zcela jiného vesmíru, kde slovo NUDA lidé neznají.

Nechci vám zde vysvětlovat pravidla. Řekneme si pouze pár základních poznatků. Šachy, neboli též královská hra či Hra her, se skládají z 64 šachových políček, 16 bílých figur a 16 černých figur. Na šachovnici se nachází zvlášť za obě strany 8 pěšců, 2 věže, 2 střelci, 2 jezdci, král a dáma. Na úvod to podle mě zatím bohatě stačí.

Pro některé z vás může být tato královská hra nepochopitelná a nezajímavá. Dejte tomu šanci. Zkuste se začíst do šachové historie, jež je pro mě třeba zajímavější než některá témata v dějepisu (tímto se omlouvám všem učitelům, kteří učí tento předmět).

Šachy si navíc můžete stáhnout na svých mobilních zařízeních. Existuje mnoho aplikací. Pro úplné začátečníky doporučuji LearningChess, pro mírně pokročilé a pokročilé Lichess nebo Chess.com.

Naučte se různá zahájení a objevte své pravé schopnosti. Kvůli šachům jsem poznala, zda jsem opravdu trpělivá, cílevědomá a bojovná. Hra her také zlepšuje vaše dovednosti v matematice, především z oblasti logiky.

Nyní vám povím mé zkušenosti a výhody, proč se naučit zrovna královskou hru. Šachy hraji od svých 7 let, ovšem s šachovými turnaji jsem začala až od 12. Tehdy jsem vůbec nechápala smysl pozicí na šachovnici a tahala figurkami jen tak do vzduchoprázdna. K částečnému pochopení samotné hry mi pomohla jedna jediná věc. Šachová kniha. Naučila mě teorie zahájení a koncovek a při partiích jsem konečně přemýšlela nad možnými plány mého soupeře.

V šachách musíte umět předvídat, počítat tahy dopředu. Bez toho neodehrajete kvalitní partii. Rozvíjíte tím také vaší fantazii a představivost. O tom jsem se sama přesvědčila, neboť si dokážu přehrát šachovou partii bez použití šachovnice a figurek.

Abyste se stali dobrými šachisty, musíte si jít za svým cílem, nevzdávat se předčasně a trénovat. I velmistři si prošli úplnými začátky. Žádný učený z nebe nespadl.

Začátečníky dělím na tři skupiny. První skupinou jsou ti, co se nenaučí skoro ani pravidla a šachy je přestanou bavit. Do druhé skupinky patří hráči, které šachy baví, avšak na pomyslný šachový trůn se dostanou pouze tvrdou prací. Poslední skupinu tvoří šachisté, kteří mají talent od přírody. Neuvěřitelně rychle se přiučí začátkům, procvičí pár šachových úloh a rázem se ocitnou mezi nejlepšími.

Pravděpodobně jedním z nejdůležitějších faktorů, bez kterých by neexistoval žádný skvělý šachista, je psychika. Nesmíme se nechat zastrašit protihráčovými činy a nehroutit se z každé prohrané partie.

Podělím se teď s vámi o krátkou historku z Mistrovství Čech. Seděla jsem na židli v hrací místnosti a čekala na zahájení dalšího kola. Proti mně usedl chlapec menší postavy a s pohrdavým výrazem si mě prohlížel. Organizátor mistrovství nám poručil, abychom začali hrát. Můj soupeř zahrál zahájení, které jsem neznala. Řídila jsem se tedy instinktem (páni, už mluvím jak Jedi:)). Soupeř se usmíval jako sluníčko. Zřejmě mu připadaly mé tahy divné. Na naší partii se neustále chodil dívat jeho kamarád. Oba se smáli a nevěřícně kroutili nad pozicí hlavou. Já však nasadila svůj dokonalý poker face a nevšímala si jich.

Asi v patnáctém tahu jsem získala poziční výhodu. Protihráč a jeho kamarádíček se na sebe zaraženě a zároveň smutně podívali. Tentokrát jsem roztáhla své rty do úsměvu já. Po pár tazích se mi podařilo zvítězit. Postavila jsem figury do základního postavení, zašklebila se na oba chlapce a hrdě kolem nich prošla. A ponaučení? Nenechte se rozházet! Kašlete na názory a grimasy ostatních. Nikdo vám nemůže bránit v tom, co děláte.

A proč jsem si vybrala zrovna šachy? Vždycky mi připadaly jako nejlepší sport na světě. Běžíte pouze v případě, když si doma zapomenete svačinu od maminky, nezadýcháte se, pokud zrovna nedostanete infarkt z právě špatně provedeného tahu, a utápíte se jen ve vlastních myšlenkách a kombinacích.

Zkoušela jsem i jiný sport; florbal. Ten mi moc nešel. Povedlo se mi dát jen jeden gól, ještě ke všemu se jednalo o vlastňák. Připadalo mi divné, že jsem se z gólu radovala jako jediná z mého týmu.

Říká se, že pokud cvičíte a tvrdě na sobě pracujete, zdokonalíte své schopnosti. Takže se ptám: Co dělám špatně?:)

Článek vyšel původně na mém osobním blogu KamiStone 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Kamila Steinová | sobota 10.7.2021 9:40 | karma článku: 22,47 | přečteno: 472x
  • Další články autora

Kamila Steinová

Rozhovor se spisovatelem aka policistou

Recenzi na knihu „Dvě tváře policisty“ jste si už na mém blogu přečetli, ale co byste řekli rozhovoru se samotným autorem, kterým není nikdo jiný než Jonathan Srpen?

30.4.2024 v 18:26 | Karma: 3,62 | Přečteno: 86x | Diskuse| Kultura

Kamila Steinová

Kniha „Dvě tváře policisty“

Autobiografický román mladého policisty, který autenticky popisuje svůj příběh a ukazuje, co všechno obnáší práce u policie a jak může ovlivnit povahu člověka.

24.4.2024 v 18:57 | Karma: 7,51 | Přečteno: 161x | Diskuse| Kultura

Kamila Steinová

Rozhovor s Miroslavem Hlaučem

V minulém článku jsem vám představila debutový román Letnice od Miroslava Hlauča. Dnes u Letnic stále zůstaneme, ale trochu jinak. Přináším vám s panem Hlaučem rozhovor.

17.3.2024 v 12:45 | Karma: 9,48 | Přečteno: 144x | Diskuse| Kultura

Kamila Steinová

Kniha hodna Magnesie Litery?

V dnešním světě se mnoho autorů s velkým spisovatelským potenciálem a zajímavými myšlenkami nechá strhnout nenáročnými čtenáři a píšou o plytkých tématech, s nimiž prodají více výtisků než s kvalitní literaturou.

13.3.2024 v 12:22 | Karma: 11,03 | Přečteno: 245x | Diskuse| Kultura

Kamila Steinová

Rozhovor s Kamilou Štěpánkovou

Kamila Štěpánková je autorkou knihy CoolMom in da house, která nenásilnou a vtipnou formou pojednává o mateřství a životě s dětmi.

12.3.2024 v 12:19 | Karma: 9,71 | Přečteno: 200x | Diskuse| Kultura
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Policisté pátrají po muži ve špatném psychickém stavu, vlastní střelné zbraně

7. května 2024  12:37

Pražští policisté od pondělí pátrají po šestapadesátiletém Robertu Wolfovi, který odešel neznámo...

Putin se na inauguraci ujal dalšího mandátu, čekají se změny ve vládě

7. května 2024  10:11,  aktualizováno  12:32

Ruský prezident Vladimir Putin při úterní okázalé inauguraci v Kremlu zahájil svůj pátý mandát v...

Na Pražském okruhu se převrátil náklaďák, přes svodidla omezuje oba směry

7. května 2024  11:14,  aktualizováno  12:29

Na druhém kilometru Pražského okruhu u Jesenice havarovalo nákladní auto, které se převrátilo na...

Našli jsme odposlech, mysleli Poláci před jednáním vlády. Omyl, šlo o ozvučení

7. května 2024  9:39,  aktualizováno  12:05

Zařízení, které našly polské bezpečnostní služby v Katovicích v sále, kde se sejde polská vláda,...

  • Počet článků 93
  • Celková karma 8,05
  • Průměrná čtenost 431x
Jsem blogerka, šachistka, jakoby rádoby spisovatelka, vyžíračka rajčat a milovnice Pána prstenů. A taky jsem Kamča, těší mě.    

Seznam rubrik